Od doby, kdy pandemie Covid-19 náhle zastavila svět, se technologie stala ještě důležitější pro životy milionů lidí po celém světě. EdTech podněcuje zúčastněné strany v celém vzdělávacím ekosystému, aby uvažovali jinak. S výzvami způsobenými pandemií se urychlil přechod na „digitální výuku“, a to mělo za následek, že křivka přijetí technologií ve vzdělávacím sektoru po celém světě ohromně zrychlila.
Investice do EdTechu rostou plošně: K-12, jazykové kurzy, kurzy technických dovedností, odborné kurzy, školení a kurzy rozvoje dovedností, základní / komplexní online kurzy, MOOCs atd. Kromě toho je klíčovým tématem „přístupnost technologií“ a hledání způsobů, jak globální digitální propast mezi jednotlivými skupinami lidí odstranit.
Jaké jsou trendy v jednotlivých zemích?
1. USA a Evropa již v první polovině roku 2021 překonaly své průměrné investice do EdTech pro rok 2020, přičemž se zaměřili na:
- vysoce konkurenční standardy pro pracovní místa,
- rostoucí míra nezaměstnanosti,
- touha po alternativním vzdělávání
- velký počet vysoce aktivních uživatelů internetu,
- školení na míru
2. Rozvojové země jako je Indie vykazují silnou dynamiku a snaží se zlepšit infrastrukturu a řešit nerovnost poskytování vzdělání. Velkým hitem byla nabídka lidových platforem pro přípravu na zkoušky, kurzy měkkých dovedností, firemní školení a kurzy angličtiny atd. Indie se nyní stala třetí největší destinací, která investuje do sektoru EdTech.
3. Klíčové země, jako je Kanada, Korea, Japonsko, Francie, Austrálie a další, vytvářejí na domácím trhu nové rekordy, zatímco Čína čelí značné regulační nejistotě, která má dopad na sektor EdTech v zemi jako celku.
Na co se zaměřit, aneb co nás čeká?
S ohledem na výše uvedené souvislosti lze dospět k následujícím klíčovým závěrům, které by instituce měly zvážit při investování do vzdělávacích technologií:
- Růst e-learningu je vysoce závislý na infrastruktuře. Podle zprávy UNICEF dvě třetiny dětí ve školním věku (1,3 miliardy dětí) stále nemají ve svých domovech připojení k internetu, což vyvolává vážné pochybnosti o míře zavádění technologií na školách a univerzitách. Budoucnost vzdělávacích technologií proto nezávisí pouze na společnostech, ale vyžaduje komplexní zapojení všech účastníků trhu, společnosti a vlády.
- Personalizované a adaptivní učení (PAL) a virtuální učebny se stanou běžnými. Společnosti jako Mindspark a Pratham v Indii, Geekie v Brazílii a Dreambox ve Spojených státech prokázaly účinnost řešení PAL, která umožňují studentům učit se vlastním tempem a vlastním stylem, „přizpůsobením“ jejich úrovni učení a preference. Středem zájmu vzdělávacího sektoru se stanou učebny bohaté na média, které poskytují vysoce kvalitní výukový a učební materiál, širokou škálu interaktivního obsahu pro studenty, zkušenosti s gamifikací atd..
- Digitální věk přinesl pokles pozornosti a nárůst únavy obrazovky. Řešením je Bite-sized learning, neboli "nano" učení se stane novou normou. Poskytuje informace v menším množství, během kratších období, podobně jako uživatelé využívají sociální média. Společnosti jako jsou Google, IBM, Unilever využívají „bit-sized learning“ k dosažení vyšší produktivity a učení se u svých zaměstnanců.
- Časem bude většina vzdělávacích systémů integrovat technologie k jednoduché automatizaci manuálních nebo opakovaných úkolů. Pedagogové se tak budou moci více soustředit na činnosti s vyšší hodnotou pro studenty. Bodování testů, zadávání domácích úkolů, plánování a komunikace s rodiči jsou některé z oblastí, kde technologie již nyní výrazně pomáhají.
Zlatým hřebem současné pandemie je nově nalezená otevřenost všech zúčastněných stran ve vzdělávacím sektoru experimentovat s technologiemi a přijímat je.
Zdroj: A Global Perspective on How Technology Is Disrupting the Education Sector | Pearson